Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego (właściciel strony internetowej https://www.szpital.wroc.pl/ ) informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zdecydować o możliwości zapisywania plików cookie poprzez zmianę ustawień przeglądarki z której korzystasz. Przeglądając zawartość naszej strony internetowej bez tych zmian, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Aby dowiedzieć się więcej oraz uzyskać wiedzę jak zarządzać ustawieniami dotyczącymi ciasteczek sprawdź naszą POLITYKĘ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES. Zamknij Zamknij

- Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych przez pacjentów

Informacje

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych przez pacjentów

 

Czym są zdarzenia niepożądane?

Zgodnie z definicją określoną w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692), przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu.

Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy:

  • ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
  • niewłaściwy pacjent/ miejsce/ strona operowana/ niewłaściwa procedura operacyjna,
  • uszkodzenie ciała powstałe w wyniku zabiegu operacyjnego,
  • sepsa po zabiegu operacyjnym,
  • emboliza płucna lub zakrzepica żył głębokich po zabiegu operacyjnym,
  • samobójstwo w szpitalu,
  • niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania),
  • upadki w szpitalu,
  • nieterminowe dostarczenie opieki,
  • reoperacje, 
  • nieplanowane powtórne hospitalizacje,
  • samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala.

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest systemem odrębnym i niezależnym od systemu rozpatrywania skarg i zażaleń.

Informacje na temat możliwości złożenia skargi znajdą Państwo w zakładce Dla pacjenta >> Skargi i wnioski.

Cel zgłaszania zdarzeń niepożądanych

Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu.

Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.

Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?

Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy pacjent Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Gromkowskiego, rodzic/opiekun pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.

Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w naszym Szpitalu można przekazać:

  • drogą elektroniczną - wystarczy wypełnić elektroniczny formularz zgłoszenia dostępny pod poniższym linkiem:
    Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego w WSS im. J. Gromkowskiego;
  • pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala:
    Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego
    ul. Koszarowa 5, 51-149 Wrocław
    z dopiskiem na kopercie: "Zdarzenie niepożądane" oraz "Do rąk własnych Pełnomocnika ds. ZSZJ";
  • w trakcie pobytu w Szpitalu - bezpośrednio do personelu medycznego, który zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą.

Aby skutecznie dokonać analizy zdarzenia niepożądanego zgłoszenie musi zawierać przynajmniej:

  • wskazanie oddziału/ działu, w którym zaistniało zdarzenie niepożądane,
  • datę zdarzenia,
  • szczegółowy opis zdarzenia (jego przebieg, czynniki wpływające na zajście zdarzenia, skutki dla pacjenta),
  • wskazanie osoby zgłaszającej (pacjent/ rodzina/ osoba bliska pacjenta/ świadek zdarzenia),
  • dodatkowo można podać dane: imię, nazwisko pacjenta, numer księgi głównej, dane kontaktowe.

Podanie w zgłoszeniu danych takich jak: imię, nazwisko, numer księgi głównej, dane kontaktowe - jest dobrowolne - jeśli chcą Państwo przesłać zgłoszenie w formie ANONIMOWEJ, proszę nie uzupełniać wymienionych danych.

Otrzymane zgłoszenia są monitorowane i analizowane przez dedykowany do tego zespół ds. zdarzeń niepożądanych.

Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.

Klauzula informacyjna

  • Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego, ul. Koszarowa 5, 51-149 Wrocław.
  • Z Administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail sekretariat@szpital.wroc.pl, telefonicznie pod numerem 71 39 57 426, albo pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych może Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych. Taki kontakt jest możliwy elektronicznie na adres e-mail: iodo@szpital.wroc.pl lub listownie z dopiskiem: „Inspektor Ochrony Danych”. 
  • Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w celach związanych z: 
    • ​realizacją obowiązków prawnych ciążących na administratorze w zakresie podejmowania działań służących zapobieżeniu wystąpieniu zdarzeń niepożądanych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. i RODO w związku z przepisami ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta;
    • dochodzeniem ewentualnych roszczeń lub obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO; uzasadnionym interesem administratora jest dochodzenie i obrona swoich praw.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu realizacji celu, w jakim zostały zebrane, nie dłużej niż do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Pani/Pana dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratora, przy czym podmioty takie przetwarzać będą dane na podstawie umowy z administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratora.
  • Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, usunięcia (w stosownych przypadkach), przenoszenia, a także prawo do wniesienia sprzeciwu na zasadach określonych w RODO.
  • Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, zajmującego się ochroną danych osobowych w Polsce. 
  • W celu realizacji przysługujących Pani/Panu praw należy skontaktować się z Administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych, korzystając ze wskazanych powyżej danych kontaktowych.

 

Banery/Logo