Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych przez pacjentów
Czym są zdarzenia niepożądane?
Zgodnie z definicją określoną w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692), przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu.
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy:
- ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
- niewłaściwy pacjent/ miejsce/ strona operowana/ niewłaściwa procedura operacyjna,
- uszkodzenie ciała powstałe w wyniku zabiegu operacyjnego,
- sepsa po zabiegu operacyjnym,
- emboliza płucna lub zakrzepica żył głębokich po zabiegu operacyjnym,
- samobójstwo w szpitalu,
- niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania),
- upadki w szpitalu,
- nieterminowe dostarczenie opieki,
- reoperacje,
- nieplanowane powtórne hospitalizacje,
- samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest systemem odrębnym i niezależnym od systemu rozpatrywania skarg i zażaleń.
Informacje na temat możliwości złożenia skargi znajdą Państwo w zakładce Dla pacjenta >> Skargi i wnioski.
Cel zgłaszania zdarzeń niepożądanych
Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu.
Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.
Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?
Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy pacjent Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Gromkowskiego, rodzic/opiekun pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.
Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w naszym Szpitalu można przekazać:
- drogą elektroniczną - wystarczy wypełnić elektroniczny formularz zgłoszenia dostępny pod poniższym linkiem:
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego w WSS im. J. Gromkowskiego; - pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego
ul. Koszarowa 5, 51-149 Wrocław
z dopiskiem na kopercie: "Zdarzenie niepożądane" oraz "Do rąk własnych Pełnomocnika ds. ZSZJ"; - w trakcie pobytu w Szpitalu - bezpośrednio do personelu medycznego, który zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą.
Aby skutecznie dokonać analizy zdarzenia niepożądanego zgłoszenie musi zawierać przynajmniej:
- wskazanie oddziału/ działu, w którym zaistniało zdarzenie niepożądane,
- datę zdarzenia,
- szczegółowy opis zdarzenia (jego przebieg, czynniki wpływające na zajście zdarzenia, skutki dla pacjenta),
- wskazanie osoby zgłaszającej (pacjent/ rodzina/ osoba bliska pacjenta/ świadek zdarzenia),
- dodatkowo można podać dane: imię, nazwisko pacjenta, numer księgi głównej, dane kontaktowe.
Podanie w zgłoszeniu danych takich jak: imię, nazwisko, numer księgi głównej, dane kontaktowe - jest dobrowolne - jeśli chcą Państwo przesłać zgłoszenie w formie ANONIMOWEJ, proszę nie uzupełniać wymienionych danych.
Otrzymane zgłoszenia są monitorowane i analizowane przez dedykowany do tego zespół ds. zdarzeń niepożądanych.
Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.
Klauzula informacyjna
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego, ul. Koszarowa 5, 51-149 Wrocław.
- Z Administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail sekretariat@szpital.wroc.pl, telefonicznie pod numerem 71 39 57 426, albo pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych może Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych. Taki kontakt jest możliwy elektronicznie na adres e-mail: iodo@szpital.wroc.pl lub listownie z dopiskiem: „Inspektor Ochrony Danych”.
- Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w celach związanych z:
- realizacją obowiązków prawnych ciążących na administratorze w zakresie podejmowania działań służących zapobieżeniu wystąpieniu zdarzeń niepożądanych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. i RODO w związku z przepisami ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta;
- dochodzeniem ewentualnych roszczeń lub obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO; uzasadnionym interesem administratora jest dochodzenie i obrona swoich praw.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne.
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu realizacji celu, w jakim zostały zebrane, nie dłużej niż do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń.
- Pani/Pana dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratora, przy czym podmioty takie przetwarzać będą dane na podstawie umowy z administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratora.
- Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, usunięcia (w stosownych przypadkach), przenoszenia, a także prawo do wniesienia sprzeciwu na zasadach określonych w RODO.
- Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, zajmującego się ochroną danych osobowych w Polsce.
- W celu realizacji przysługujących Pani/Panu praw należy skontaktować się z Administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych, korzystając ze wskazanych powyżej danych kontaktowych.